fbpx

5 Tips hoe je van stilstand vooruitgang maakt!

Inleiding

Een heel bekende uitspraak is ‘Stilstand is achteruitgang’.
De meesten van ons vinden dat ook. Het is een uitspraak waarvan in het algemeen wordt aangenomen dat het ook echt een feit is. Maar is dat het ook? Ik waag het te betwijfelen. Stilstand kan in mijn ogen namelijk heel effectief zijn en juist essentieel om vooruit te komen. In dit blog zal ik jullie uitleggen hoe en waarom.

Angela
stilstand is vooruitgang

More...

Stilstand is achteruitgang. Ik dacht het niet!

Tip 1: Denk niet: ‘Iedereen doet het dus ik moet ook…’

Als je actie onderneemt, doe dit dan niet omdat de omgeving vindt dat dit nodig is. Of omdat iedereen actie lijkt te ondernemen en jij daarom denkt dat jij dat dan ook moet doen. Handelen vanuit ‘moeten’ is niet de juiste basis. Dan ga je namelijk invulling geven aan wat jij denkt dat anderen van jou verwachten en je geeft dus niet direct invulling aan wat jij zelf wilt. Of je geeft het een inhoud die niet bij jou past en wie weet moet je het later dan weer helemaal opnieuw gaan doen. Wat je dan wel moet doen? Lees tip 2.

Tip 2: Handel vanuit je hart


Als je actie onderneemt, doe dit dan vanuit je hart!
Dus als je voelt ‘Ja, dit wil ik echt gaan doen!’, dan is het goed. Beslissingen nemen idem dito. Handel vanuit die inspiratie. Je hart is leidend, niet je hoofd. Natuurlijk je hoofd gebruik je wel om rationeel een en ander af te wegen of aan te vullen, maar als jij je hart laat spreken, volg je jouw gevoel en dat voelt in de regel beter dan wanneer jij je hoofd laat spreken. Dan zul je niet geleefd worden door anderen maar je zult keuzes maken waar jij zelf echt helemaal achter staat en dat is een goede basis! Maar dan is er wel één ding heel belangrijk: lees tip 3.

volg je hart

Tip 3: Neem de tijd

Laat jezelf niet opjagen. En – heel belangrijk – jaag jezelf ook niet op!  Is de flow er even niet? Accepteer dat dan! Het heeft geen enkele zin om dingen bij jezelf af te dwingen. Daar komt de flow echt niet ineens mee terug. Juist door te accepteren, creëer je een vorm van rust. En vanuit die berusting krijg je op een gegeven moment helderheid en overzicht en volgt als vanzelf een idee of het inzicht hoe je verder kunt met de situatie waar je in zit of hoe je ergens vorm en inhoud aan kunt geven. Vanuit die inspiratie kun je dan verder. Waar je verder nog wel voor moet waken is hetgeen wat je leest bij tip 4.

Tip 4: Leg de lat niet te hoog

Vaak als we vooruit willen, zien we gelijk het eindresultaat voor ons. Dat is vaak dan nog heel ver weg maar wij willen daar gisteren eigenlijk al zijn. Dat kan niet. Accepteer dat en handel hiernaar! Hoe? Dat zal ik je vertellen.

Accepteren en ernaar handelen betekent dat je jouw einddoel in kleine overzichtelijke stappen opdeelt. Schrijf elke stap voor jezelf uit. Begin met het eindresultaat van de stap en pel het als een ui af in lagen/handelingen tot aan de kern, de eerste handeling. Dus wat heb je nodig om tot dat doel te komen en hoe volgen de handelingen elkaar op.

Het spreekt voor zich dat je start bij de eerste handeling - de kern van de ui - en dat je dan laag voor laag toe werkt naar het eindresultaat van jouw stap. Wat je bij het bereiken van de stap niet mag vergeten en al van tevoren het beste kunt vastleggen, lees je in tip 5!

Tip 5: Vier je stappen!

Wat erg leuk en ook goed is, is om elke behaalde tussenstap te vieren voor jezelf. Stel van tevoren vast hoe je elke stap wilt gaan vieren, schrijf dit voor jezelf per stap op en houd jezelf hier ook aan!

Dat kan heel eenvoudig zijn en hoeft niet veel tijd of geld te kosten. Bijvoorbeeld je gaat uitgebreid koken of je kookt jouw favoriete kostje en serveert het diner met kaarslicht. Of je gunt jezelf een middagje me-time om eindelijk eens dat boek te lezen. Of je gaat een avondje uit. Maakt niet uit wat het is, maar stel van tevoren vast hoe je jouw ‘vier’-momentjes invulling gaat geven.

Het is bewezen dat je met deze ‘vier’-momentjes jouw brein aanzet tot het weer willen behalen van een doel. Zo zorg je er zelf dus voor dat het makkelijk wordt om aan de slag te willen en te blijven!

vier je stappen

Conclusie

Ik ga ervan uit dat je na het lezen van dit artikel toch anders gaat kijken naar stilstand. Je kunt met stilstand echt voordeel behalen. Volg niet de meute, volg je hart. Laat je niet opjagen maar neem de tijd. Leg jouw lat niet te hoog maar zorg voor haalbare overzichtelijke tussenstappen.

Tot slot: leg vast hoe je de behaalde stappen gaat vieren want dat zet jouw brein aan naar meer stappen willen behalen.
Zo kom je vanuit stilstand in beweging en realiseer je dus ook jouw vooruitgang!


Zet stappen voor jezelf!

Onder dit artikel is de mogelijkheid om een bericht achter te laten over wat je vindt van dit artikel, wat het je brengt. Als je dit artikel waardevol vond, deel ‘m dan gerust: ik stel dat zeer op prijs!


Wil je meer weten of aan de slag met jouw 'stilstand'?! 
Mail me op angela@thuisineigenvel.nl voor een gratis vrijblijvend (online) vragenhalfuurtje of plan direct zelf in mijn agenda jouw kennismakingsbehandeling tegen de eenmalige actieprijs van € 33 via onderstaande knop! Je krijgt dan een vol uur een (drukpunt-)massage en daarnaast is er gelegenheid om jouw verhaal te doen en informatie uit te wisselen.

Zet stappen voor jezelf!

Warme groet,
Angela
thuisineigenvel.nl

Angela Huijden
 

>