fbpx

Hooggevoelig? Wat het is, kenmerken en 7 tips


Ben jij nu wel of niet hooggevoelig, ook wel hoogsensitief genoemd? Hoe herken je dit?

Ik wil je geen labeltje opplakken, het is gewoon fijn om te weten of je hieronder valt of niet. Er zijn veel artikelen over geschreven en er zijn ook lijstjes met kenmerken die horen bij hooggevoeligheid. Als je weet of je hiertoe behoort, geeft het je een gevoel van herkenning en misschien zelfs wel erkenning. Je bent niet raar, er zijn er meer zoals jij!

Weet je dat 1 op de 5 mensen hooggevoelig is? Je hoort dus ergens bij! En…het is geen aandoening maar een eigenschap. Ik zie het, als je er goed mee omgaat, als een kwaliteit!

Ik wil met dit blog jou in het kort informatie aanreiken wat hooggevoeligheid is en hoe je het voor je kunt laten werken in plaats van ermee te zitten.  Dat je goed bent zoals je bent! 

More...

Kenmerken hooggevoeligheid

Er zijn zeer veel kenmerken die bij hooggevoeligheid horen. Zonder volledig te willen zijn, som ik hieronder veel voorkomende kenmerken op:

Je houd van stilte

Perfectionistisch

Verantwoordelijkheidsgevoel

Scherpe zintuigen

Snel emotioneel, voelt stemming snel aan

Inlevingsvermogen

Zorgt goed voor anderen, vergeet vaak zichzelf

Hersteltijd nodig

Je hebt respect hoog staan

Rechtvaardigheid is belangrijk voor je

Interesse in spiritualiteit

Fantasierijk

Verbondenheid met natuur, dieren, planten

Geborgenheid erg belangrijk

Gevoel voor het paranormale

Loopt makkelijk ‘leeg’ qua energie door openstaan voor anderen

Zeer gevoelig voor fysieke of psychische pijnen bij jezelf of van een ander

Overgevoelig voor geluid / prikkels

Afspraak is afspraak

Kwaliteit is belangrijk

Snel moe (door de prikkels/emoties)

Onzeker / verlegen

Voldoening is erg belangrijk

Voor mij was het lezen van kenmerken één grote herkenning. Er viel een last van mijn schouders af: ‘Het ligt niet aan mij!’. Nu kan ik het gewoon benoemen als ik niet wordt begrepen of als ik mijn situatie wil uitleggen. Bedenk: 1 op de 5 is hooggevoelig! Velen ervan weten het niet of komen er niet voor uit. Laten wij dat wel doen zodat het meer bekend en geaccepteerd wordt en ook gezien wordt als kwaliteit, als kracht! Help je mee?

7 Tips voor de hooggevoelige vrouw 

Tip 1: Zorg voor afscherming van je energie

Er zijn van die momenten dat je energie weglekt. Je herkent het wellicht: je bent bij iemand op bezoek en na afloop ben je ‘helemaal kapot’ of ‘gesloopt’. De ander heeft je qua energie ‘leeg gezogen’! Of er komt iemand de kamer in die boos of chagrijnig is: voel jij je dat dan ineens ook?! Dan is jouw afscherming niet in orde.

Er zijn diverse meditaties of visualisaties die je kunt hanteren om jouw energie bij jezelf te houden en om ervoor te zorgen dat de energie van een ander vooral bij die ander blijft. 

Ook kan een edelsteen als labradoriet of toermalijn hierbij helpen. Draag deze als sieraad of doe de steen in je broekzak. Check www.aurana.nl voor edelstenen en informatie daarover.

Tip 2: Accepteer jezelf

Veel mensen nemen alles aan wat een ander over hen vertelt. Maar als iemand zegt dat je moeilijk doet, dat je je te druk maakt of dat je kleding niet mooi is (of wat dan ook), dan wil dat nog niet zeggen dat dit zo is! Het is een mening van iemand, het is niet per definitie waar! Je hoeft niet iets te veranderen omdat de ander dat zegt. Het moet voor jou goed voelen!

Je bent zoals je bent. Net als dat de ander is zoals hij/zij is. Leg jezelf geen verwachtingen op die je niet waar kunt maken. En laat je ook door anderen geen verwachtingen opleggen waar je niet aan kunt voldoen. Kies voor jezelf en sta voor wie je bent en wat je doet.

Als je terugkijkt op je verleden, probeer dan in te zien waarom je deed wat je deed: omdat je hooggevoelig bent! Besef dat het niet fout is of was wat je doet/deed. Je doet dingen gewoon anders dan 4/5 van de bevolking vanwege je hooggevoeligheid. En dat is goed!

Tip 3: Stel grenzen

Als hooggevoelige ben je extreem gevoelig.
Je zenuwstelsel geeft meer prikkels door aan jouw hersenen. Jouw grenzen worden ook nog eens gemakkelijk overschreden doordat je jezelf wegcijfert. Wees je hiervan bewust en bewaak vanaf nu je eigen grenzen beter. Bewaak ze niet alleen, communiceer aan anderen ook wat je grenzen zijn. 

Wat veel voorkomt is overgevoeligheid voor geluid. Werk je bijvoorbeeld met meer mensen in een ruimte en zijn de mensen om je heen wat luidruchtig waardoor jij jouw concentratie niet kunt houden om jouw taak uit te voeren? Dan wordt je zenuwstelsel overprikkeld. Kom dan voor jezelf op en vraag of ze even in een andere ruimte plaatsnemen om verder te praten of vraag of ze wellicht wat zachter kunnen praten zodat jij je weer kunt concentreren.

Tip 4: Luister naar je lichaam

Als hooggevoelig persoon kun je leren van je lichaam. Je ervaart signalen van het lichaam gemiddeld beter dan niet hooggevoelige personen. Doe er je voordeel mee en probeer te luisteren naar wat je lichaam je vertelt. Ga rustig zitten of liggen, sluit je ogen en ga een voor een je lichaamsdelen af. Wat voel je? Voelt het zwaar, licht, pijnlijk. Probeer op deze manier vertrouwd te raken met je lichaam en wat het jou zegt. Denk daarbij ook aan de oude bekende spreuken, die er niet voor niets zijn, zoals: teveel op je nek nemen, valt me zwaar op de maag, het is niet te verteren, ik krijg er een brok van in mijn keel, et cetera. Voel je die brok in je keel, dan moet je je dus uiten en niet je woorden inslikken! Na verloop van tijd gaan de signalen van je lichaam je opvallen terwijl je die eerder vaak niet herkende!

Tip 5: Neem en zoek rust


Meer dan gemiddeld heeft een hooggevoelig persoon behoefte aan rust. De invloed van de vele prikkels per dag dient te worden gecompenseerd door rust te nemen. Dat kan na afloop van je werkdag zijn, maar ook door tijdens een drukke bijeenkomst er even 5 minuten tussenuit te gaan om ‘bij te tanken’. Doe dit ook gewoon, je hebt het nodig! Het weekend is vaak ook een welkome afwisseling om tot rust te komen. Door af en toe een dag vrij te nemen zonder die dagen ‘vol’ te plannen, kom je ook goed tot rust.

Tip 6: Probeer minder 'perfect' te zijn

Hooggevoelige mensen zijn meestal ook perfectionistisch. Ze leggen zichzelf veel druk op, hebben hoge verwachtingen. Daardoor ervaren ze meer prikkels en stress dan vaak goed voor ze is. Leer en besef dat je fouten mag maken. Dat hoort erbij.

Het is niet gelijk zo dat je faalt als je een fout maakt. Van fouten leer je en fouten maken is ook menselijk. Het is eigenlijk onmenselijk als je altijd alles perfect zou doen! Natuurlijk is het vervelend als er iets fout gaat. Vraag jezelf wel af of het gevoel dat jij erbij hebt wel past bij de zwaarte van de fout. Veel hooggevoelige mensen tillen namelijk nogal zwaar aan verhoudingsgewijs kleine foutjes. Foutjes die eigenlijk helemaal niet erg zijn omdat er geen consequenties aan zijn verbonden. Dan is het zonde van je energie als je je hierover druk maakt!

Probeer te oefenen door bijvoorbeeld genoegen te nemen met 1 puntje op de spreekwoordelijke letter ‘i’ in plaats van drie puntjes op die ‘i’. Er hoort er immers maar 1 op dus dat is genoeg!

Tip 7: Niets is persoonlijk!


Omdat een hoogsensitief persoon extra gevoelig is, komt kritiek vaak hard aan. Harder dan vaak nodig is. Wees je ervan bewust dat wat je aan kritiek ontvangt niet op jou als persoon gericht is. Het is immers een mening van die ander. De ander vindt ergens iets van en dat mag. Dat is van die ander. Jij vindt er wat anders van en weer iemand anders vindt ook weer iets anders. Trek het je dus niet persoonlijk aan:
Het is van die persoon en niet van jou!

Allemaal hebben we ook een bepaald gevoel/humeur die dag en dragen we diverse emoties bij ons. Dit kleurt ook vaak onze opmerkingen. Dit betekent dus wederom dat het geen zin heeft om bepaalde opmerkingen of kritiek je volledig persoonlijk aan te trekken! Onthoud dus voor een volgende keer: niets is persoonlijk! 

Conclusie

Voor mijzelf was het belangrijk om over hooggevoeligheid te lezen. Het intenser ervaren van prikkels en emoties en daardoor ook sneller vermoeid zijn, was voor mij echt heel herkenbaar. Het niet goed begrepen voelen door mijn omgeving, viel ook op zijn plek. Zo waren er veel kenmerken die mij houvast gaven. En door met tips aan de slag te gaan, voelde ik mij ook steeds beter en zekerder. Ik hoop dat jij dit met deze tips ook ontdekt.

Zet stappen voor jezelf!

Onder dit artikel is de mogelijkheid om een bericht achter te laten over wat je vindt van dit artikel, wat het je brengt. Als je dit artikel waardevol vond, deel ‘m dan gerust: ik stel dat zeer op prijs!

Wil je meer weten of aan de slag met je gevoeligheid? 
Mail me op angela@thuisineigenvel.nl voor een gratis vrijblijvend (online) vragenhalfuurtje of plan direct zelf in mijn agenda jouw kennismakingsbehandeling tegen de eenmalige actieprijs van € 33 via onderstaande knop! Je krijgt dan een vol uur een (drukpunt-)massage en daarnaast is er gelegenheid om jouw verhaal te doen en informatie uit te wisselen.

Zet stappen voor jezelf!

Warme groet,
Angela
thuisineigenvel.nl

Angela Huijden
 

>