fbpx

7 Tips hoe om te gaan met je innerlijke criticus

We hebben allemaal stemmetjes in ons hoofd. Een hele lastige is het stemmetje van de innerlijke criticus. Helaas is dit stemmetje voor velen vaak erg overheersend aanwezig. Veel mensen nemen het ook allemaal voor waar aan en gaan ernaar leven.

Hierdoor wordt je eigenlijk tegen gehouden om dingen te ontdekken, je vleugels uit te slaan, uit je comfortzone te treden en de wereld te ontdekken. Je groeit dan vaak op als een onzeker persoon.

Hoe je dit stemmetje de baas kunt zijn en ten goede kunt gebruiken, lees je in dit document. Doe er je voordeel mee!

Angela

More...

7 Tips hoe om te gaan met je innerlijke criticus

Tip 1: De rol van je opvoeding/omgeving

In je opvoeding krijg je mee hoe je je moet gedragen en wat er van je wordt verwacht. Dit geeft je een gevoel van veiligheid. Je innerlijke criticus heeft een eigen interpretatie ervan en heeft de negatieve conditioneringen uit jouw opvoeding/omgeving overgenomen. Zij vertelt jou wat je niet goed doet, dat je niet goed genoeg bent, dat je vast zult falen, dat je te ‘dit’ bent en te ‘dat’. Je herkent het vast wel.

Dat zorgt ervoor dat je als hooggevoelig kind of opgroeiende puber eerst jezelf al negatief gaat beoordelen, voordat je ouders dit zullen doen. Dan wordt je dus door je innerlijke criticus belemmert in jouw groei.

Tip 2: Omarm je innerlijke criticus

Je innerlijke criticus wil dat we slagen in ons leven en dat we geaccepteerd worden. Daarom is zij zo streng voor ons: uit bescherming. Confronterend dat zeker, maar je moet haar dus niet ‘kwijt’ willen of willen veranderen. Dat lukt namelijk nooit want zij hoort bij je! Accepteer dus dat deze stem in jou er is en lees verder hoe je naar haar moet luisteren en hoe je haar kunt beïnvloeden.

Tip 3: Luister naar je innerlijke criticus en buig het positief om

Wat zegt ze jou? Praat zij iemand na (van vroeger)? Word je met iemand vergeleken?
Praat zij tegen jou alsof je nog een kind bent of een volwassene? Schat zelf dan eens in, in hoeverre het terecht is wat zij je zegt, of het iets is dat vroeger voor jou gold en nu niet meer, of dat zij doorschiet. Wat is de basis van de gedachte?

Wat heb je zelf in je macht om te veranderen aan de situatie?

Gebruik de kritische noot om scherp naar de situatie te kijken, bedenk wat er anders kan in positieve zin en zet vervolgens toch een stap voorwaarts. Het gaat erom wat je doet met de informatie van je innerlijke criticus.

Tip 4: Waar ben je bang voor?

Je innerlijke criticus schotelt je niet voor niets informatie voor. Het gaat vaak over onderwerpen waar jij een bepaalde angst voor hebt of in hebt. Bijvoorbeeld dat je jezelf niet goed durft te laten zien / te laten gelden. Vraag je dan ook altijd af wat het is waar je bang voor bent, of dit eigenlijk wel terecht is, of dit nu nog steeds speelt en wat je er dan eventueel aan kunt doen. Vaak is de angst ongegrond maar voel je angst omdat je niet weet wat je te wachten staat. Dat is heel normaal! Probeer op kleine schaal eens wat verbeteringen uit en zie wat het met jou en je omgeving doet. Trek daar je lering en ervaring uit.

Tip 5: Help de criticus in jou te verzachten

Je kunt je criticus niet laten verdwijnen. Het zwijgen opleggen evenmin. Je kunt wel proberen je innerlijke criticus te verzachten met positieve informatie.

Schrijf iedere dag eens op wat er goed is gegaan die dag. Door je te focussen daarop, kom je erachter dat je heus wel dingen goed doet en goed kunt. Op deze manier krijg je meer contact met jezelf, meer zelfinzicht en meer zelfvertrouwen.

Je zult na verloop van tijd beseffen dat je echt wel van waarde bent of kunt zijn. Dit gaat je helpen om makkelijker weerstand te bieden tegen de innerlijke criticus. Je innerlijke criticus zal erdoor beïnvloed raken en mogelijk in de toekomst daardoor wat verzachten.

Tip 6: Omring je met motiverende en positieve mensen 

Nu je weet waar de oorsprong van de innerlijke criticus vandaan komt, begrijp je ook dat je hier - ook later nog - invloed op kunt uitoefenen. Omring je zoveel mogelijk door mensen die je positief beïnvloeden en motiveren. Dat heeft echt effect op de conditioneringen en dus je innerlijke criticus. En wat te denken van het effect hiervan op je zelfvertrouwen!

Tip 7: Jij bent niet dat stemmetje; je hebt dat stemmetje!

Als laatste tip wil ik je op je hart drukken dat jij niet de innerlijke criticus bent. Je bent niet dat stemmetje, je hebt dat stemmetje. Net zoals je andere stemmetjes hebt die je weer hele andere dingen vertellen of willen laten doen. Hou hier aan vast als je kracht nodig hebt tegen dat stemmetje! Zie de stemmetjes in je hoofd als verschillende acteurs in jouw film over je leven en probeer ze te beïnvloeden en het hoofd te bieden door zelf aan het script te schrijven.

Conclusie

Je innerlijke criticus raak je niet kwijt, zie haar als een signaalfunctie. Ze waarschuwt je ter beveiliging in principe uit zorg voor jou. Ook als ze hier in doorschiet, kun je proberen er de lessen uit te trekken en dit ten positieve te gebruiken. Daarnaast kun je haar proberen te beïnvloeden door je te omringen met positieve mensen, je angst te definiëren en als het kan te verkleinen of te laten verdwijnen. Belangrijk: je bent niet je innerlijke criticus, je hebt ze!


Zet stappen voor jezelf!

Onder dit artikel is de mogelijkheid om een bericht achter te laten over wat je vindt van dit artikel, wat het je brengt. Als je dit artikel waardevol vond, deel ‘m dan gerust: ik stel dat zeer op prijs!


Wil je meer weten of aan de slag met onder ander jouw innerlijke criticus?! 
Mail me op angela@thuisineigenvel.nl voor een gratis vrijblijvend (online) vragenhalfuurtje of plan direct zelf in mijn agenda jouw kennismakingsbehandeling tegen de eenmalige actieprijs van € 33 via onderstaande knop! Je krijgt dan een vol uur een (drukpunt-)massage en daarnaast is er gelegenheid om jouw verhaal te doen en informatie uit te wisselen.

Zet stappen voor jezelf!

Warme groet,
Angela
thuisineigenvel.nl

Angela Huijden
 

>